Opinió.- Quan comprem decidim qui i com treballa

SERGI ALBARRAN*. Els últims anys ens hem acostumat a importar costums i celebracions dels Estats Units, ara ens trobem amb la importació del Black Friday, dia de celebració i exaltació del consum que se celebra l'últim divendres del mes de novembre. Lluny de ser una celebració social o cultural, aquesta es basa únicament en el consum desmesurat aprofitant unes teòriques rebaixes per avançar les compres de Nadal, fins i tot podria semblar una bona idea però, ens hem parat a pensar a qui afavoreix aquest tipus d'esdeveniments? A qui afavoreix obrir els festius? Al comerç? Als consumidors?

Començaré per enumerar a qui no afavoreix. El Black Friday és el tret de sortida d'un seguit de dies d'obertura quasi ininterrompuda que enllaça els festius d'obertura autoritzada de Nadal fins al primer cap de setmana de rebaixes, gairebé 45 dies de treball esgotadors.

Els botiguers, gran part autònoms, han de fer el sobreesforç d'obrir més hores i més dies per poder superar aquesta època de l'any i no caure víctimes de la competència desigual amb els grans centres de distribució que poden obrir moltes hores a costos molt reduïts. Obrir aquests dies implica el sacrifici del comerciant, de la vida familiar i de les celebracions pròpies, de les seves i els seus treballadors. La llibertat d'obrir, o no és decisió pròpia, però el no fer-ho implicaria una pèrdua de vendes important que els compradors realitzarien en grans centres comercials.

L'altre gran col·lectiu afectat per la marató comercial són els treballadors de les grans superfícies, que també han de sacrificar els festius, la vida familiar i la seva conciliació. Ho fan, per poder mantenir el lloc de treball, perquè és ara quan les grans superfícies aprofiten la seva posició de patró per ordenar i indicar quan els seus treballadors poden disposar de temps lliure amb la família. A més, pateixen unes condicions laborals deplorables, ja que en la majoria de casos el treballar un festiu no implica un cobrament extra ni dies extres de  descans, simplement fan la festa entre setmana, sense poder disfrutar, com la gent normal, dels dies de descans i de la seva pròpia família.

Sovint ens volen vendre que aquests dies de compra són beneficiosos pel consum i l'economia, la campanya del passat Nadal a Catalunya es va realitzar una despesa mitja per llar de 680 euros, algú pensa que per obrir més hores aquesta despesa s'incrementarà? Els diners són els que són, obrir més hores només afavoreix als que ho poden fer sense esforç, multinacionals de botigues de roba, electrònica, esports, alimentació, etc., perquè obrir més dies i més hores no implica l'augment del consum, només el direcciona excloent al petit comerciant i beneficiant els centres de gran consum amb el recolzament dels ajuntaments que decideixen ampliar aquests festius, com és el cas de l'Ajuntament Tarragona.

Als consumidors ja ens va bé poder comprar en dies festius, la comoditat de fer-ho i l'aprofitament de la rebaixada de preus per la competència ens va bé a tots, però sovint al comparant els preus trobem que aquesta diferència no és tal, i si existeix no queda compensada per la exclusivitat i el tracte que ens dispensa el comerç de proximitat. Es quan escollim el lloc de compres l'únic moment en què podem exercir el nostre poder com a comprador. Hem de ser responsables en les nostres compres i hem d'escollir entre multinacionals del consum o  comerciants de proximitat que dinamitzen la nostra societat, al decidir on comprem, decidim qui i com treballa.

Potser així evitarem que la singularitat del nostre comerç desaparegui, evitar la uniformitat que estan patint les àrees comercials a reu d'Europa i mantindre un comerç identitari a les nostres ciutats.

M'oblidava comentar a qui beneficia. Bé, em sembla que queda clar, només beneficia a un sector empresarial, grans empreses de distribució de capital forani que venen productes fabricats, en gran part, a d'altres països amb una ètica productiva qüestionable, que controlen el consum, decideixen les èpoques de rebaixes, marquen tendències de moda, escanyen proveïdors i treballadors i descapitalitzan el comerç i enduent-se'l fora els beneficis econòmics fora de les nostres ciutats.

Aquest Nadal siguem responsables amb les nostres compres i decidim quin comerç volem en un futur.

*Sergi Albarran és el president de la secció local d'Esquerra Tarragona.
Share on Google Plus

About PortalNou Valls

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada